Inget annat?
Var på utbildning i helgen.
Sex-sju föreläsningar från skolverket, lärlingskomittén, om gymnasiearbetet, gy11, service och bemötande, apl osv..
Det jag har med mig därifrån är att det ställs hela tiden fler krav på läraren.
Det är så mycket mer än undervisning vi ska hålla på med hela dagarna.
Jag lärde mig att vi gör fel med apl men jag fick inga verktyg som visar mig hur jag ska göra i stället.
Vi fick veta att gymnasiearbetet inte ska likna ett projektarbete eller examensprov
men vi fick inga exempel på hur det SKULLE kunna se ut.
Det finns inget förslag utarbetat på det.
I stället ska varje gymnasieskola arbeta fram en egen plan.
Alla skolor ska alltså sitta och uppfinna hjulet.
Smart.
Ytterligare en sak förutom planerandet av lektioner.
Sen har vi ju bara praktiksamordning, skolans inre arbete, fronter, active board, elever i behov av särskilt stöd, utredningar, ökad måluppfyllelse och åtgärdsprogramupprättande att jobba med. Uppfostran och socialisering ingår förstås också i det dagliga jobbet.
Förutom det extra arbetet med innebär att driva en rörelse.
Sen gnälls det på att lärare har sommarlov...
Det mest givande var de två tillfällen vi hade att ha gruppdiskussioner med andra lärare.
Sen var det bra mat och god dryck, det ska poängteras...
Sex-sju föreläsningar från skolverket, lärlingskomittén, om gymnasiearbetet, gy11, service och bemötande, apl osv..
Det jag har med mig därifrån är att det ställs hela tiden fler krav på läraren.
Det är så mycket mer än undervisning vi ska hålla på med hela dagarna.
Jag lärde mig att vi gör fel med apl men jag fick inga verktyg som visar mig hur jag ska göra i stället.
Vi fick veta att gymnasiearbetet inte ska likna ett projektarbete eller examensprov
men vi fick inga exempel på hur det SKULLE kunna se ut.
Det finns inget förslag utarbetat på det.
I stället ska varje gymnasieskola arbeta fram en egen plan.
Alla skolor ska alltså sitta och uppfinna hjulet.
Smart.
Ytterligare en sak förutom planerandet av lektioner.
Sen har vi ju bara praktiksamordning, skolans inre arbete, fronter, active board, elever i behov av särskilt stöd, utredningar, ökad måluppfyllelse och åtgärdsprogramupprättande att jobba med. Uppfostran och socialisering ingår förstås också i det dagliga jobbet.
Förutom det extra arbetet med innebär att driva en rörelse.
Sen gnälls det på att lärare har sommarlov...
Det mest givande var de två tillfällen vi hade att ha gruppdiskussioner med andra lärare.
Sen var det bra mat och god dryck, det ska poängteras...
Kommentarer
Trackback